مخالفت با شبكه اجتماعي مخالفت با علم و فناوري است - مرجع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ایران - <p>مخالفت با ابزارهای ارتباطی، مخالفت با علم و فناوری است. مخالفت با علم و فناوری نیز غیر عقلایی، ناممکن، ناپسند و خلاف مصلحت عامه است.
پاسخ: گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با فضای مجازی، به‌هیچ‌وجه با علم و فناوری مخالف نیست. باید بدانیم فناوری و ابزارهای ارتباطی جهت‌دار هستند و اقتضائات خاص خودشان را دارند. این گفتمان در واقع به برخی محصولات فناوریِ ارتباطی انتقاد دارد و این مطلب به‌معنای مخالفت با اصل فناوری نیست. باید به‌گونه‌ای وارد جهاد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی شویم که ما برتر باشیم و ابزارهای برتر ارتباطی و سرویس‌های مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات را خودمان طراحی و تولید کنیم. به‌عبارت دقیق‌تر، امروزه با نوع خاصی از ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی مواجه هستیم که رها بودن آنان در جمهوری اسلامی ایران برای امنیت، فرهنگ و اقتصاد کشور مخاطره‌آمیز است. ما با اصل فناوری مخالفت نمی‌کنیم؛ بلکه بر اساس رویکرد انقلاب اسلامی اعتقاد داریم باید به فناوری‌های نو دست پیدا کنیم و ضمن توسعه، آن‌ها را در جهت ارزش‌ها، هویت، آرامش و اهداف کلان کشور به‌کار بگیریم.</p>
مخالفت با شبكه اجتماعي مخالفت با علم و فناوري است
01/01/1401
محتواي خوب شبكه‌هاي خارجي بيش از محتواي بد آن است / تبيين استفاده‌هاي آموزشي و.... شبكه‌هاي اجتماعي و ضربه خوردن مردم با تعطيلي آنها - مرجع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ایران - <p>درصد کمی از فضای مجازی، شامل محتوای مستهجن و ناهنجاری‌های اخلاقی است و عمدة استفادة کاربران از این فضا، سالم است. لذا نمی‌توانیم بر میزان اندک محتوای فاسد تمرکز کنیم و نسبت به استفادة صحیح و مفید کاربران بی‌توجه باشیم. کاربران استفاده‌های گوناگونی -خدماتی، آموزشی، علمی، پژوهشی، ارتباطی و...- از اینترنت و فضای مجازی دارند. اگر برخی کاربران از این بستر برای اشاعة فحشا، ناهنجاری‌های اخلاقی و فساد استفاده کنند، دلیل بر این نمی‌شود که فضای مجازی برای همه مسدود شود.
پاسخ: اگر میزان اندک محتوای فاسد در شبکه‌های اجتماعی خارجی را بپذیریم-که آمار و واقعیت صحنه، کاملاً برخلاف آن است- باید بدانیم همین میزان کم، با مهندسی ارتباطات و اطلاعات در این شبکه‌ها و اعمال جذابیت‌های جنسیتی، به رویت اکثریت کاربران می‌رسد واثر مخرب فکری و فرهنگی خود را ولو به‌میزان 1% هم که باشد بر مردم وجوانان می‌گذارد. اگر شما غذاهای بسیار مفید و خوشمزه را سر یک سفره چیده باشید و تنها به اندازه یک بند انگشت در این سفره، سیانور وجود داشته باشد، هر عاقلی از این سفره دوری می‌کند وخود را به هلاکت نمی‌اندازد. در ثانی فساد اصلی در این شبکه‌ها در دوران جنگ نرم و جنگ شناختی پیش‌رو، مسأله سرقت و داده‌کاوی اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف جبهه حریف است. اگر کمی سواد امنیتی داشته باشیم، هیچگاه فریب طعمه فواید شبکه‌های اجتماعی خارجی را نمی‌خوریم. نکته بعد اینکه محتوای فاسد با محتوای سالم در شبکه‌های اجتماعی خارجی، به طور معمول قابل تفکیک نیست. این شبکه‌ها از پروتکل ssl استفاده می‌کنند. ssl پروتکلی است که از الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده کرده و محرمانگی داده و اطلاعات را در طول انتقال مسیر در فضای اینترنت حفظ می‌کند. بر این اساس، شبکه‌های اجتماعی خارجی یک سیستم یکپارچه هستند که یا باید همه آن را بپذیریم و یا همه آن را رد کنیم. تاوقتی می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی توانمند داخلی، محتوای فاسد را از محتوای سالم تفکیک کنیم و آن‌ها را حذف کنیم و از این طریق امنیت اجتماعی و فرهنگی جامعه را حفظ کنیم چرا باید تن به انبوه مفاسد اخلاقی و امنیتی شبکه‌های اجتماعی خارجی بدهیم. این شبکه‌ها در اختیار ما و تابع قوانین ما نیستند و تحت مدیریت فعال نظام سلطه قرار دارند.</p>
محتواي خوب شبكه‌هاي خارجي بيش از محتواي بد آن است / تبيين استفاده‌هاي آموزشي و…. شبكه‌هاي اجتماعي و ضربه خوردن مردم با تعطيلي آنها
01/01/1401
نمایش همه

بازگذاشتن راه بهشت و جهنم و انتخاب مخاطب مهم است

بازگذاشتن راه بهشت و جهنم و انتخاب مخاطب مهم است - مرجع تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی ایران - <p>انسان در پذیرش راه بهشت و سعادت، مختار است. با زور نمی‌شود مردم را به بهشت برد.
پاسخ: رسانه شأن تربیتی دارد. آنچه موجب تربیت عمومی جامعه می‌شود خود باید صالح و طاهر باشد. این معنا در کنار درک درست از تمامیت‌خواهی نظام سلطه در سقوط فکری و فرهنگی جوامع انسانی و سوء استفاده آن‌ها از محصولات فناوری اطلاعات، موجب می‌شود حاکم جامعه اسلامی با عنایت و دلسوزی به این نتیجه برسد که برای جلوگیری از انحراف جوانان و رشد جامعه، به مدیریت فعال فضای مجازی که شامل ریل‌گذاری، اقدامات سلبی در کنار اقدامات ایجابی می‌شود، اهمیت بدهد. بنابراین سیاست‌گذاری و ضابطه‌مندکردن دسترسی به سرویس‌های اینترنتی نه به‌منظور اعمال فشار؛ بلکه به‌منظور هدایت جامعه به‌سمت سعادت و تحفظ آن از سقوط است. بر اساس فلسفة تشکیل حکومت اسلامی اساساً حاکمیت حق ندارد جامعه را با این استدلال که مردم مختار هستند به‌نقطة سقوط بکشاند. در اینجا اساساً بحث اعمال زور مطرح نیست؛ بلکه حاکمیت اسلامی وظیفه دارد محتوای فاسد را از دسترس جامعه دور کند. چنانچه رستورانی غذای مسموم به مردم بفروشد و مسئولان مربوطه این رستوران را پلمپ کنند، نمی‌توان گفت مسئولان درحال اعمال زور هستند؛ چراکه سلامتی مردم اهمیت دارد و اعمال فشار در این زمینه مفید و صحیح است. همان طور که اعمال فشار برای سلامتی مادی و دنیایی انسان پسندیده و لازم است، اعمال زور برای سلامتیِ معنوی و احیای حیات اخروی مردم و جامعه لازم‌تر و ضروری‌تر است.</p>

انسان در پذیرش راه بهشت و سعادت، مختار است. با زور نمی‌شود مردم را به بهشت برد.
پاسخ: رسانه شأن تربیتی دارد. آنچه موجب تربیت عمومی جامعه می‌شود خود باید صالح و طاهر باشد. این معنا در کنار درک درست از تمامیت‌خواهی نظام سلطه در سقوط فکری و فرهنگی جوامع انسانی و سوء استفاده آن‌ها از محصولات فناوری اطلاعات، موجب می‌شود حاکم جامعه اسلامی با عنایت و دلسوزی به این نتیجه برسد که برای جلوگیری از انحراف جوانان و رشد جامعه، به مدیریت فعال فضای مجازی که شامل ریل‌گذاری، اقدامات سلبی در کنار اقدامات ایجابی می‌شود، اهمیت بدهد. بنابراین سیاست‌گذاری و ضابطه‌مندکردن دسترسی به سرویس‌های اینترنتی نه به‌منظور اعمال فشار؛ بلکه به‌منظور هدایت جامعه به‌سمت سعادت و تحفظ آن از سقوط است. بر اساس فلسفة تشکیل حکومت اسلامی اساساً حاکمیت حق ندارد جامعه را با این استدلال که مردم مختار هستند به‌نقطة سقوط بکشاند. در اینجا اساساً بحث اعمال زور مطرح نیست؛ بلکه حاکمیت اسلامی وظیفه دارد محتوای فاسد را از دسترس جامعه دور کند. چنانچه رستورانی غذای مسموم به مردم بفروشد و مسئولان مربوطه این رستوران را پلمپ کنند، نمی‌توان گفت مسئولان درحال اعمال زور هستند؛ چراکه سلامتی مردم اهمیت دارد و اعمال فشار در این زمینه مفید و صحیح است. همان طور که اعمال فشار برای سلامتی مادی و دنیایی انسان پسندیده و لازم است، اعمال زور برای سلامتیِ معنوی و احیای حیات اخروی مردم و جامعه لازم‌تر و ضروری‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.